Voor degenen die in de marketing of communicatie werken, is storytelling een gekend gegeven.
In een paar jaar is het een groot modewoord in ons bedrijfsleven geworden.
Maar wat is het precies?

Nu iedereen zich presenteert als een verteller, volgt hier een spoedcursus.

Steek uw hand op als u liever een aflevering van Game of Thrones had gezien, dan dat u naar één of
andere zogenaamde peptalk van uw CEO moest luisteren.

Ok, ik zie dat een paar handen nog steeds omlaag zijn (dit is al een eerste waardevolle les… zorg
voor een groepsgevoel en ontdek wie er in uw publiek zit…).

Misschien betekent het dat je Game of Thrones niet leuk vindt. Of misschien betekent het dat uw
CEO het vertellen van verhalen heeft omarmd en bijgevolg geweldige, boeiende talks geeft.

Hart versus geest

Voor alle anderen is hier het ding: een aflevering van je favoriete tv-programma is natuurlijk beter
dan een zakelijke speech. Waarom is dat? Nou, het is een ander verhaal van hart versus geest. 

Feiten spreken tot je geest

Op het werk zijn berichten meestal een verzameling feiten en cijfers, met een logische structuur.
Wanneer je een van deze tegenkomt, activeert je brein de taalverwerkingszone. 

Verhalen spreken tot je hart

Wanneer je een verhaal leest of hoort, zullen je hersenen op een hele andere manier reageren en
tegelijkertijd maximaal zeven gebieden tegelijkertijd activeren. Inclusief de zone die afbeeldingen
verwerkt, die 60.000 keer sneller werkt dan taalverwerking. Andere geactiveerde zones zijn
ondermeer die die emoties uitlokken, of zones die onze andere zintuigen beheersen: aanraken,
horen, proeven en zelfs ruiken.

 

Een verhaal heeft een grotere impact op uw publiek

Dus het is een feit dat door de wetenschap is bewezen. Een verhaal zal je hersenen op een diepere
manier betrekken dan alleen feiten. Maar dat wist je al.

Wanneer was trouwens de laatste keer dat je in tranen uitbarstte of hardop lachte toen je naar een
spreadsheet keek? Werk gaat echter niet alleen over feiten of cijfers. Er gebeurt elke dag veel op kantoor.
We brengen 
daar veel tijd door. We lachen en huilen, we hunkeren naar en vrezen, we hebben goede tijden en
soms mislukken bepaalde zaken. De meesten van ons op het werk zijn tenslotte nog steeds mensen.

 

Er is ruimte voor verhalen in het bedrijfsleven

Storytelling in business richt zich op de menselijke kant van het werk.
Kortom, het betekent verhalen vertellen in plaats van alleen feiten opsommen.
Omdat, zoals ik al eerder zei, goede verhalen beter aangrijpen. Ze blijven ook langer in de geest van
je publiek hangen.  

Goede verhalen betrekken je publiek

Als je in een verhaal woorden zoals lavendel leest, activeren je hersenen de geurzone. Je kunt
eigenlijk lavendel ruiken. Maar goede verhalen zullen je publiek niet alleen fysiologisch betrekken. Ze
zullen interesse wekken, ze zullen het publiek verrassen. Ze zullen overtuigen. Een goed verhaal zal
actie activiveren waar feiten inspireren.

Goede verhalen blijven langer hangen

“Aan het einde van de dag zullen mensen zich niet herinneren wat je hebt gezegd of gedaan, ze
zullen onthouden hoe je hen hebt laten voelen”.
Deze woorden zijn van Maya Angelou, een romanschrijver, dichter en burgerrechtenactivist.
Maak je verhaal sterk genoeg zodat je je publiek kunt bewegen en een emotionele reactie kunt
activeren. De kans is groot dat ze het zullen onthouden op basis van hoe ze zich op dit moment
voelden.

Hoe storytelling in het bedrijfsleven te gebruiken

Er zijn drie verschillende benaderingen voor het vertellen van verhalen in het bedrijfsleven.
Allereerst kun je eenvoudig de vorm van een verhaal gebruiken om te presenteren wat je te zeggen
hebt aan je publiek.

Een andere benadering is het vertellen van echte verhalen of anekdotes om je spraak te illustreren of
een punt te maken.
Of je kunt ook technieken voor het vertellen van verhalen gebruiken om bij mensen hetzelfde effect
te veroorzaken als verhalen. 

Gebruik dus de vorm van een verhaal om uw onderwerp te presenteren

Er zijn verschillende patronen voor verhalen, zoals reis en terugkeer, het overwinnen van het
monster, de zoektocht, enzovoort. Soms kun je een verhaal gebruiken om je ideeën te
communiceren in plaats van ze over een paar PowerPoint-dia's te gooien.
Maar pas op, het beginnen van uw bedrijfsaankondiging met "Er was eens" zal niet altijd het werk
doen!

Als goed voorbeeld vond ik de korte film “Ambition” van de European Space Agency (ESA) leuk. Ze hadden even goed een gewone bedrijfsfilm kunnen lanceren. Weet je wel, een van degenen die zeggen: “Onze waarden zijn blabla en we zijn vastbesloten blabla te zijn en wij zijn de beste blabla”. Maar in plaats daarvan lieten ze een mooie korte film zien. Ze vertelden het verhaal van twee personages die spreken over ambitie, een bedrijfswaarde van ESA.

Vertellen van verhalen of anekdotes om uw punt te illustreren

De meeste bedrijfsleiders voelen zich meer op hun gemak bij deze aanpak.

Inderdaad, ze zullen niet alleen een verhaal vertellen, maar eerder een toespraak houden die korte verhalen als voorbeelden bevat. Natuurlijk werkt het het beste als het verhaal geloofwaardig en nauwkeurig is. Geef namen aan de personages en zoek de actie op een plaats waar uw publiek weet van heeft.

Het gebruik van verhaaltechnieken om verhaaleffecten te activeren

Deze aanpak is subtieler omdat je eigenlijk geen verhalen vertelt.

In plaats daarvan zul je een paar trucs gebruiken om je spraak als een verhaal te laten klinken. Er zijn in principe twee trucs: laat je publiek zien (en horen, en aanraken, en proeven en ruiken), laat je publiek voelen. Wanneer je beelden in hun hoofd maakt en wanneer je hun gevoel aangrijpt, worden de hersenen van je publiek in een “verhaalachtige” modus gebracht en geactiveerd.

Ken je de beroemde ‘Moonshot’-speech van JFK nog? Hij begint met een lijst met eerdere prestaties. Al deze leiden tot sterke beelden in onze hersenen, zelfs als we meer dan vijftig jaar later leven. Stel je voor hoe de mensen die er daadwerkelijk waren zich zouden voelen.

Geen toverspreuk

Ik weet dat verhalen vertellen geweldig klinkt. Op dit moment denk je waarschijnlijk na over waar je deze technieken in je eigen baan gaat gebruiken. Maar onthoud dat het slechts een hulpmiddel is. Het heeft zeker een groot potentieel, maar het kan zowel goed als slecht worden gebruikt.

Hoe dan ook, het zal niet elk probleem oplossen dat u ondervindt met uw communicatie-acties. Je moet dingen testen, zodat je kunt leren en aanpassen. Maar maak je geen zorgen: we zijn er om te helpen. 

Hoe kan Storytelling u vandaag helpen?

Ons team van specialisten staat altijd klaar om een gesprek met u aan te gaan. We helpen u het potentieel van storytelling voor uw bedrijf, product of service te zien.

Stuur ons een mailtje, geef ons een belletje, wij helpen u graag verder want ‘Sprekers verdienen beter’

NIEUWE OPLEIDING

"SWITCH YOUR PITCH"

28 november & 5 december + individuele video opnamesessie

Leren pitchen voor een publiek
en voor de camera.