De wet van Parkinson stelt dat het werk van een taak uitdijt naar de tijd die beschikbaar is om een taak te realiseren: work expands to fill the time available for its completion. Cyril Northcote Parkinson formuleerde deze op waarneming gebaseerde wet in 1958 in zijn boek Parkinson’s Law.

 

Drie soorten meetings

Iedereen kent ze wel… de vergaderingen die al weken een blokkage van je agenda veroorzaken.  De vergaderingen waarvoor iedereen een excuus zoekt. Vergaderingen die zo vermoeiend zijn en totaal niet functioneel.

 

Volgens Seth Godin zijn er drie soorten meetings, of vergaderingen:

  • informatie meetings: hier worden deelnemers geïnformeerd, of ze het nu leuk vinden of niet
  • besprekingen: hebben als doel input te geven, richting te geven of feedback te ontvangen
  • toelatingen: 1 iemand stelt iets voor in de hoop dat de ander ja zegt (maar het recht en de kracht heeft om nee te zeggen)


Zoals C. Northcote Parkinson zegt “work expands so ass to fill the time available for it’s completion (and not according to how complex it really is)”

Dus wanneer we dit toepassen op het vergaderen, komt het er vooral op neer dat we eindeloos vergaderren omdat er geen tijdskader werd vooropgesteld.

Tips bij een meeting

Als je volgende tips meeneemt bij de volgende meeting zal je veel gerichter praten en zal een vergadering niet als belastend gezien worden maar eerder inspirerend.

Limiteer de tijd 

Zoals Parkinson stelt: hoe meer tijd er is, hoe meer er gebruikt zal worden en dus zal er op een vergadering meer geleuterd worden.  Door vooraf een tijdskader op te stellen (en dit op voorhand te communiceren) zal er veel krachtiger vergaderd worden.

 

Gebruik de vragen-regel

Er zijn drie soorten vragen die gesteld kunnen worden en je dient deze volgorde te respecteren.

Begin met de uitlegvragen

Hierin wordt een uitleg gevraagd voor dingen vroeger besproken, of zaken die in de dagelijkse werking duidelijk zijn geworden.  

 

Begripsvragen

Vervolgens heb je begripvragen. Deze dienen vooral om procedures te ondersteunen en te zorgen dat iedereen op dezelfde lijn zit, met hetzelfde doel voor ogen.

 

Debatvragen

Als laatste heb je de debatvragen.
Met deze vragen toon je aan hoeveel jezelf weet maar daag je ook de anderen uit.

Vergader rechtstaand

Dit zorgt voor meer enthousiasme en betrokkenheid.  Men zal ook veel sneller tot consensus komen en beslissingen nemen.

 

Ban

Ban telefoons en computers uit de vergaderruimte.

Indien je deze opbouw gebruikt, dus deze volgorde, zal je merken dat de antwoorden die je krijgt veel bevredigender zijn dan wanneer je in het wilde weg aan het praten bent.

Comma’academy

De plaats waar communicatie en marketing samenkomen.  De plaats waar ondernemers hun passie opnieuw kunnen ontdekken, de plaats waar experten helpen om ondernemers hun eigen verhaal te laten vertellen.
De plaats waar ondernemers leren om hun team mee te nemen in diezelfde passie zodat iedereen dezelfde boodschap uitdraagt.
Wanneer communicatie en marketing op de juiste manier samenkomen, wanneer ze ingezet worden op de juiste manier, zal je onderneming stijgen naar het volgende niveau.
Je onderneemt vanuit je hart, vanuit je passie en dankzij de Comm’academy zit je nooit meer eenzaam op je eilandje…

 

Ontdek onze opleidingen op www.commacademy.be
Geef ons een belletje, stuur ons een mailtje, wij helpen je graag naar omhoog!

We delen onze kennis, onze expertise en vooral onze passie.  We helpen jou naar het volgende niveau van ondernemen, over jouw eigen grenzen heen.

Wie zijn wij?

Lore Dehouck

Lore Dehouck

Founder | Communicatiecoach

Lore is een babbelaar in hart en nieren.  Zij weet als geen ander een publiek te boeien en mee te nemen in de wondere wereld van de communicatie.  Zij helpt je spreken met en voor elkaar.

Na een masteropleiding aan het conservatorium van Gent, begeleidde ze 21 jaar jongeren en volwassenen in het authentiek spreken.  Haar passie voor de mens, de psychologie en haar ervaring in het overbrengen van haar kennis bundelde zij om ondernemers te helpen met een gerichte communicatie.  De puurheid van het spreken, het brengen van een verhaal, het uiteenzetten van een bedrijfspresentatie,… Lore leert je hoe je publiek aan je lippen plakt.

Tielman Dewaele

Tielman Dewaele

Co-founder | Video Specialist

Tielman bezit een ijzersterke technische kennis en een artistieke achtergrond als cameraman, monteur en regisseur. Na een opleiding in digitale marketing legde hij zich toe op video contentmarketing. De stap naar het bedrijfsleven was gauw gezet.

Tielman communiceert via beelden, beheerst de know-how en denkt als een video-marketeer. Bedrijven en organisaties weten zijn aanpak naar waarde te schatten.
Bij Comma’cademy staat hij in voor workshops  betreffende videomarketing, camera -en lichttechnieken en digitale marketing.