Dit stond in de krant:
“Baas speelt cruciale rol bij ontstaan van burn-out: “Het is echt geen eufemisme voor luiheid “Onvoldoende feedback, een hoog werktempo en een druk om constant bereikbaar te zijn: leidinggevenden spelen een cruciale rol bij het ontstaan van een burn-out. Dat blijkt uit een bevraging van de UGent in samenwerking met ‘De Morgen’ bij 1.153 (ex-)burn-outpatiënten. “Werkgevers moeten dit ernstig nemen.”
aw.

 

Onvoldoende feedback

Wanneer ik dit deze morgen in de krant las, kon ik niet anders dan hier even bij stilstaan. Ik ben absoluut geen expert in burn out, ik ben geen arts dus daar doe ik zeker en vast geen uitspraken over. Wat mij vooral triggert, en waar ik al geruime tijd onderzoek naar doe is het eerste…. ‘Onvoldoende feedback’.

Ik ga er niet mee akkoord dat er op de werkvloer te weinig feedback wordt gegeven. De ondernemer van vandaag is zich daar echt bewust van. De ondernemer van vandaag weet dat dit een noodzaak is. Het probleem is echter dat de ondernemer van vandaag, van gisteren en van morgen niet weet HOE hij of zij feedback moet geven.

Denk zelf even terug aan de tijd van de oudercontacten…
De tijd dat je voor je leerkrachten moest verschijnen en waar deze eens gingen vertellen hoe jij bezig was…      Misschien heb je, voor je ondernemerschap, gewerkt in een ander bedrijf? Hoe voelde jij je wanneer de tijd van de evaluatiegesprekken eraan kwam?

Ik weet nog goed dat wanneer ik een mail kreeg om een ‘functioneringsgesprek’ in te plannen, mijn hart bonsde in mijn keel en ik klamme handen kreeg. Ook al wist ik dat ik goed bezig was, dat ik deed wat ik kon, toch benauwde mij het idee om alleen bij de directeur te gaan zitten (ook al was dat een aimabele man met het hart op de juiste plaats).
 

Feedbackgesprekken

Nu ik zelf ondernemer ben en zelf ‘feedbackgesprekken’ moet gaan voeren, zou ik het vreselijk vinden als onze samenwerkers datzelfde gevoel hebben. En net daarom ben ik mij gaan verdiepen in deze materie.

Als eerste weiger ik het een ‘feedbackgesprek’ te noemen. Feedback is mij veel te negatief geladen. Feedback vrij vertaald betekent niet meer en niet minder dan Voedt het verleden. En nochtans….Back is voorbij, kan je toch niets meer aan veranderen.

De bedoeling is om vooruit te gaan. Om zaken uit het verleden waar te nemen, te benoemen, te analyseren en vooral vooruit te gaan. Om te gaan bespreken waar je met de zaak naartoe gaat, waar je samenwerker naartoe gaat en wat je graag als uitkomst zou zien. Voer dus een FeedForward-gesprek, voedt de toekomst.
Om een goed FeedForward-gesprek te voeren, is het van belang jezelf de vraag te stellen hoe jij in het verleden dit soort gesprekken voerde.

 

2 belangrijke assen

Als ik alles bekijk, kan ik stellen dat er 2 belangrijke assen zijn, twee assen die telkens terugkomen.

Als eerste: de as destructief-constructief
Als tweede: de as negatief – positief.

Wanneer je de combinaties maakt tussen deze twee assen, kom je op 4 mogelijkheden om de gesprekken te gaan voeren.
Sta even stil bij jezelf en ga na volgens welk kwadrant jij het gesprek voerde.

Negatief – Destructief

Gebruik(te) jij vooral het woordje NEE?
Zeg (zei) jij vooral wat fout is (was) zonder daarbij enige uitleg te geven? Zonder een alternatief aan te bieden?

Soms kan deze manier van gesprek voeren effectief zijn omdat het een wake-upcall is maar het draait zelden positief uit. Het verandert absoluut het gedrag van je gesprekspartner niet. Integendeel… je hebt de kans dat je samenwerker volledig dichtklapt en dat je geen stap meer vooruitkomt

 

Negatief – Constructief

Gebruik(te) jij vooral NEE, WANT….?
Zeg (zei) jij waar het fout gaat (ging) en geef (gaf) je onmiddellijk de oplossing? Zeg (zei) jij hoe jij wil dat het anders gaat?
Laat ons eerlijk zijn…. Dit is nu echt “de oude-schooljuffen-methode”, zeggen waar je samenwerker de mist in gaat en onmiddellijk de mond snoeren omdat je het antwoord zelf geeft. Je geeft je gesprekspartner niet de mogelijkheid om zelf een oplossing te gaan bedenken.  Het spreekt voor zich dat je hier op heel wat weerstand kan gaan botsen. Je samenwerker dient alleen maar te playbacken en heeft zelf geen enkele inspraak.

Positief – Destructief

Gebruik(te) jij vooral JA, MAAR….?
Prima, je bent je bewust van het belang van een positieve benadering. Maar er gaat nog iets fout. Door eerst te gaan zalven, zal je samenwerker zeker een positieve ingesteldheid hebben bij aanvang van het gesprek maar wanneer je onmiddellijk daarna gaat slaan, dan is dat positieve onmiddellijk weer vergeten. Je zal zeker niet het gewenste resultaat bereiken

 

Positief – Constructief

Gebruik(te) jij vooral JA, EN…..?

Proficiat! Jij hebt het feedforward-geven volledig onder de knie. Jij benadert je gesprekspartner vanuit zijn eigenwaarde en je gaat samen op zoek naar een gezamenlijk punt om van daaruit verder te bouwen. Je stelt samen een stappenplan op waarbij jullie beiden een goed gevoel hebben.

Conclussie

Ik ben ervan overtuigd dat wanneer iedereen, in plaats van een feedback-gesprek te voeren, een positief-constructief feedforward-gesprek voert, mensen een heel ander gevoel zullen hebben op de werkvloer.
Er wordt immers vanuit de sterktes gewerkt, vanuit het potentieel van de ander en niet langer vanuit de zwaktes.
En wanneer samenwerkers een goed gevoel hebben, komen ze graag werken. Ze voelen zich gewaardeerd want er is plaats voor hun ideeën, ze krijgen de kans om het bedrijf te helpen… en wees eens eerlijk… iedereen is graag betekenisvol, iedereen heeft graag dat zijn of haar ideeën gehoord worden en dat er iets mee gedaan wordt.

“Verwacht geen opleiding waarbij je lui in je stoel kunt onderuitzakken" 

Communicatiecoach

"Lore weet als geen ander een publiek te boeien"

Haar passie voor de mens, de psychologie en haar ervaring in het overbrengen van haar kennis bundelt zij om ondernemers te helpen met een gerichte communicatie.
De puurheid van het spreken, het brengen van een verhaal, het uiteenzetten van een bedrijfspresentatie,…
Lore leert je hoe je publiek aan je lippen plakt.  

Facebook

Linkedin

Instagram

NIEUWE OPLEIDING

"SWITCH YOUR PITCH"

15 oktober & 22 oktober + individuele video opnamesessie

Leren pitchen voor een publiek
en voor de camera.